I nutidens utmärkta skola infogas det späda personlighetsämnet - eller rättare utströs det för vind och våg, som en liten sten vid stranden. Där träffas den av det ena vågskvalpet efter det andra, dag från dag, termin efter termin. Plask - fyrtiofem minuter kristendom; plask - dito historia; plask - dito slöjd... Under dessa vågskvalp domna hjärnorna, fördummas och förstummas själarna, lärarna som lärljungarnas... Först när envar fritt får göra vad han själv bäst kan, då skall han ofta lockas att även försöka sig på något av vad de andra kunna. Sålunda skall ensidigheten naturligt motvägas, men icke som nu skoningslöst utplattas med det "harmoniska bildningsidealets" vält"
-Ellen Key
Beskrivning av den dåtide skolan, hämtad ur Barnets århundrade (1900)
Frågan är, vad är skillnaden idag i vårat "harmoniska bildningsideal"?
lördag 18 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar