62 000 000 000 Men oj, oj, oj vilken stort tal! Ett kak-poäng till den som kan lista ut vad det talet står för.. Okej jag säger det. Talet heter 62 Miljarder och står för hur mycket svenskarnas konsumtion under december månad kommer att uppgå till! En fantastiskt summa. Fast ändå inte mer än knappa 7000kr/person. Å andra sidan är det bara 66,5 procent av befolkningen som är i arbetsför ålder och av dessa är många arbetslösa, studenter eller på annat sätt utanför arbetsmarknaden. Detta ger ett medelvärde på ca 13000kr/person. Rätt mycket.. Men igår kunde man i Expressen läsa om de rikaste svenskarna och det finns faktiskt en handfull personer i sverige som skulle kunna betala för julhandeln helt ur egen ficka. Hur sjukt är inte det?
Med den inledningen kommer jag, inte helt osökt in på dagens ämne, nämligen konsumtion. För det är vad vårat samhällssytem är uppbyggt på, vilket inte minst bevisas av julhandeln som slår nya rekord varje år. Sjukt system egentiligen. Varje dag, nästan vad vi än gör, så bombarderas vi av reklam som säger åt oss att köpa än det ena än det andra. Ny bil, nya kläder, smink, anti-rynk-kräm. Budskapet är alltid detsamma, köp våran vara så kommer du att må bättre och bli en bättre människa, kanske lika bra som den här fotomodellen som vi har i reklamen! Jo säkert... Men för att marknadens hjul skall spinna så måste vi köpa saker, dels för våran egen skull men framförallt av status-själ, att hänga med i trenden. Att ha den senaste mobilen, kläderna etc. Och folk är villiga att betala fanatstiska summor för det här. För att jobba på sin status, att hänga med. Jag hörde en konversation på en affär i Sthlm en gång, en kille som frågar sin kompis om det är okej att köpa en tröja för 1000kr, eller känns det billigt? Va? Det spelar ingen roll om tröjan är snygg eller inte, bara den är dyr så att man kan visa sina brat-polare att man har råd, och att man bryr sig om vad man har på sig. Eller visar man det? Frågor du mig så visar man bara att man är lurad av systemet. Och förstå vad vissa människor tjänar pengar på det! Jag menar vad kan ett par jeans för 1400 spänn ha för tillverkningskostnad? Och då kommer de till råga på allt vara "ute" när det blir vår, bara för att nån fransk homofil har sagt att det är bootcut och mörka färger som gäller. Det kanske är det sjukaste av allt. Det finns folk som "sätter" trender. Som kan säga vad som är inne och ute, som styr din out-fit med sin vänstra hand medan de dricker Dom Perignon och käkar hummer med den högra och är såå lyckliga för att du har sparat studiebidraget i 3 månader för att kunna köpa rätt jeans. Och hur länge räcker trender egentligen? För att hårddra det kan man ju minnas 80-talets utsvängda byxor och platå-dojjor. Dessa kommer ju tillbaka titt som tätt, men oftast tittar vi på de kläderna med ett förnöjt leende på läpparna, sedan skakar vi på huvudet och tänker på vilka idioter de var som hade sådana kläder på sig. Men det var trenden då, och det fanns folk som med glädje betalade det pris som var, lika väl som folk i framtiden kommer att skratta åt de trender som vi i dag sätter som idialet idag. Knepigt va? Varför ändras trender så mycket? Hur kan man vara inne en dagen och spottad på den andra? Svaret är väldigt enkelt. Alla designers, och skräddare måste ha mer pengar = Du måste inhandla en ny garderob. Så det blir rådslag på det stora designföretaget. Jaha göbbar och kärringar så var det dags igen. Nån som har någon idé? Vilka färger är det som gäller? Rutigt eller randigt? Beslut tas och sedan för man reda på exakt hur man ska se ut under våren. Nice...
Hur långt är vi beredde att gå för att "hänga med"? Finns det gränser för vad vi kan ta på oss och göra? För i så fall, och den här idén är helt och hållet snodd, så vore det ju trevligt om man kunde trendsätta miljömedvetenhet istället. Det finns uppenberligen en hel hög med människor som är villiga att offra både pengar och besvär för att vara up to date, så varför inte?
Med den inledningen kommer jag, inte helt osökt in på dagens ämne, nämligen konsumtion. För det är vad vårat samhällssytem är uppbyggt på, vilket inte minst bevisas av julhandeln som slår nya rekord varje år. Sjukt system egentiligen. Varje dag, nästan vad vi än gör, så bombarderas vi av reklam som säger åt oss att köpa än det ena än det andra. Ny bil, nya kläder, smink, anti-rynk-kräm. Budskapet är alltid detsamma, köp våran vara så kommer du att må bättre och bli en bättre människa, kanske lika bra som den här fotomodellen som vi har i reklamen! Jo säkert... Men för att marknadens hjul skall spinna så måste vi köpa saker, dels för våran egen skull men framförallt av status-själ, att hänga med i trenden. Att ha den senaste mobilen, kläderna etc. Och folk är villiga att betala fanatstiska summor för det här. För att jobba på sin status, att hänga med. Jag hörde en konversation på en affär i Sthlm en gång, en kille som frågar sin kompis om det är okej att köpa en tröja för 1000kr, eller känns det billigt? Va? Det spelar ingen roll om tröjan är snygg eller inte, bara den är dyr så att man kan visa sina brat-polare att man har råd, och att man bryr sig om vad man har på sig. Eller visar man det? Frågor du mig så visar man bara att man är lurad av systemet. Och förstå vad vissa människor tjänar pengar på det! Jag menar vad kan ett par jeans för 1400 spänn ha för tillverkningskostnad? Och då kommer de till råga på allt vara "ute" när det blir vår, bara för att nån fransk homofil har sagt att det är bootcut och mörka färger som gäller. Det kanske är det sjukaste av allt. Det finns folk som "sätter" trender. Som kan säga vad som är inne och ute, som styr din out-fit med sin vänstra hand medan de dricker Dom Perignon och käkar hummer med den högra och är såå lyckliga för att du har sparat studiebidraget i 3 månader för att kunna köpa rätt jeans. Och hur länge räcker trender egentligen? För att hårddra det kan man ju minnas 80-talets utsvängda byxor och platå-dojjor. Dessa kommer ju tillbaka titt som tätt, men oftast tittar vi på de kläderna med ett förnöjt leende på läpparna, sedan skakar vi på huvudet och tänker på vilka idioter de var som hade sådana kläder på sig. Men det var trenden då, och det fanns folk som med glädje betalade det pris som var, lika väl som folk i framtiden kommer att skratta åt de trender som vi i dag sätter som idialet idag. Knepigt va? Varför ändras trender så mycket? Hur kan man vara inne en dagen och spottad på den andra? Svaret är väldigt enkelt. Alla designers, och skräddare måste ha mer pengar = Du måste inhandla en ny garderob. Så det blir rådslag på det stora designföretaget. Jaha göbbar och kärringar så var det dags igen. Nån som har någon idé? Vilka färger är det som gäller? Rutigt eller randigt? Beslut tas och sedan för man reda på exakt hur man ska se ut under våren. Nice...
Hur långt är vi beredde att gå för att "hänga med"? Finns det gränser för vad vi kan ta på oss och göra? För i så fall, och den här idén är helt och hållet snodd, så vore det ju trevligt om man kunde trendsätta miljömedvetenhet istället. Det finns uppenberligen en hel hög med människor som är villiga att offra både pengar och besvär för att vara up to date, så varför inte?
Va? Handla kläder nu igen? Vet du inte att jordens resurser håller på att ta slut? Har du mobil telefon? Ärru sjuk i huvudet, du får både cancer och dessutom så finns det bara kisel för 5 år kvar..
Intressant tanke eller hur? Fast det är klart, då skulle den franska homofilen sitta där med ett glas kranvatten och en hot-dog istället och det ska han väl inte behöva?
Intressant tanke eller hur? Fast det är klart, då skulle den franska homofilen sitta där med ett glas kranvatten och en hot-dog istället och det ska han väl inte behöva?
3 kommentarer:
´många visa ord i en mycket lång följd där!
fn vad sköna ni är grabbar!! jag kommer härmed att vara er en trogen läsare. Ha det! /Mikkha
Men får jag fråga cmör-rml-jiv har aldrig du köpt en märkes tröja eller ett par märkes jeans för att du också vill vara cool?? Hur mkt har du gjort för miljön egentligen?? Bara en liten tanke...
Om något dyligt som att värna om miljön ska funka måste väl alla vara med på det! eller?
Skicka en kommentar